Poncho's en sightseeing - Reisverslag uit Pleiku, Vietnam van Roan en Berdien - WaarBenJij.nu Poncho's en sightseeing - Reisverslag uit Pleiku, Vietnam van Roan en Berdien - WaarBenJij.nu

Poncho's en sightseeing

Blijf op de hoogte en volg Roan en Berdien

12 Juni 2014 | Vietnam, Pleiku

De dag begint vandaag heerlijk rustig, om half 9 ontbijten en dan weer on tour!
We hebben de afgelopen dagen als echte Nederlanders over de warmte lopen klagen en worden dus beloond met lichte regen. Le (1 van de gidsen) heeft problemen met tripadvisor en aangezien het nog steeds regent helpt Roan hem hiermee en wachten we af of de regen minder wordt. We vertrekken rond 10 uur, wel met een fantastische teletubbie achtige poncho voor Berdien en Roan in een fel blauw regenpak die uiteraard veel te klein is. Nog steeds verbazen de mensen zich over hoe lang Roan is, ze roepen naar onze gidsen: ooooh wat een lange man! Cinh (andere gids) vind zichzelf een playboy en heeft het altijd over dat ‘ie zo knap is. Maar na vandaag wil hij niet meer met Berdien over de lokale markt lopen omdat de oude vrouwtjes haar achterna roepen dat ze zo mooi is. Waarschijnlijk hebben ze het over de witte huidskleur, want na het dragen van de helm is er van het anders krullende haar niks meer over. Een witte huidskleur is voor de mensen in Vietnam erg belangrijk, dus je ziet mensen overal met truien, jassen, mondkappen en handschoenen aan, maakt niet welke temperatuur het is.

Een rustige dag vandaag, we hoeven maar 50 km te rijden maar we zien wel heel veel. 80% van de bevolking hier is boeddhist, 10% is katholiek en 10% gelooft niet. Het katholieke geloof is meegebracht met de Fransen die hier vroeger leefden en wordt nog in stand gehouden door een klein volkje net buiten de stad. We zien hoe ze daar leven, vrij primitief maar in principe hebben ze goede huizen. Anticonceptie kennen ze niet of willen ze niet begrijpen dus de vrouwen hebben daar zo’n 9 kinderen. Veel kinderen worden opgevangen in weeshuizen en ook daar nemen we een kijkje. De Vietnamezen zien er nou niet bijzonder knap uit maar des te mooier zijn de kleine kindjes met hun grote bruine ogen!
We zien nog een katholieke kerk, maar als we weer gaan rijden zien we een prachtige boeddhistische tempel, super mooie kleuren, heel hoog gebouwd en erg mooi om even in rond te lopen en gewoon te kijken.
Nog steeds zien we geen toerist en dezelfde blikken van verbazing passeren ons weer terwijl we op de motor rijden. In Vietnam wordt naast rijst en koffie ook veel thee in de hooglanden verbouwd, we hadden al eerder theeplantages gezien in de hooglanden van Maleisie maar extra leuk is het als we gewoon in het veld kunnen lopen en kunnen helpen met het plukken van de blaadjes, uiteraard in verkleed als Tinky Winky & smurf want ja, regenen doet het nog steeds. De vrouwtjes die op het veld werken vinden het ook super leuk en lachen alleen maar (toch vermoeden we dat ze ons gewoon uitlachen om onze regenpakjes). Je hebt buiten de toeristische plekken in welk land dan ook wel plekken waar minder toeristen komen, maar we zijn tot nu toe op veel plekken echt gewoon de enige en dat is super leuk, zo hebben we bijvoorbeeld de boeddhistische tempel helemaal voor ons alleen. Toch hebben we ook wel weer zin in iets westers, we zien een foto op facebook van iemand met een wafel met veel slagroom en Roan begint gelijk te kwijlen. We zijn nu in de plaats Pleiku, nog steeds in de hooglanden op zo’n 1000 meter hoogte en het weer is hier nu echt heerlijk, bewolkt maar met een temperatuur van zo’n 24 graden is het echt top.
Morgen een lange reis van zo’n 190km naar Buon ma Thuot, onze kontjes hebben wat rust gekregen vandaag dus we kunnen er morgen weer vol goede moed tegen aan.
Vandaag even geen foto’s vanwege het super trage internet!

• 12 Juni 2014 - 19:08

Rozemarijn En Stephan:

Leuk om te lezen en fijn dat het goed gaat!

Ik verwacht nog wel een mooie foto in de poncho/regenpak dat niet past. Had roan een drie kwart broek? Hah.

• 12 Juni 2014 - 23:18

Fam Leijstra:

Hoi Berdien en Roan

Door jullie heit en mem er op gewezen dat jullie een verslag schrijven tijdens jullie reizen .
    Wat leuk om jullie verslag te lezen,het is een belevenis om in Vietnam te zijn denken we.
    We hopen dat jullie lekker genieten!,al was het wat minder met de buikkrampen.

De groetjes uit Dokkum