Goodbye Central highlands, hello Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Roan en Berdien - WaarBenJij.nu Goodbye Central highlands, hello Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Roan en Berdien - WaarBenJij.nu

Goodbye Central highlands, hello Saigon

Blijf op de hoogte en volg Roan en Berdien

16 Juni 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Yes! De weergoden zijn weer blij want na 2 dagen bewolking en af en toe wat spetters schijnt nu weer de zon!
Volgens Cinh grapt dat dit komt omdat we de laatste dagen ons avondeten helemaal hebben opgegeten en daarom worden we beloond!

‘s Ochtends start de dag uiteraard met koffie. Koffie wordt enorm veel verbouwd in Vietnam en heel anders gedronken dan wij het kennen. Je kunt black coffee of white coffee bestellen, we gaan altijd voor de witte variant want de zwarte variant is als een super sterk bakje espresso. White coffee is met gecondenseerde melk, suiker is niet nodig want het is super zoet. Je krijgt op tafel een glas met melk daar bovenop een filter met koffie en water en zo drupt je koffie dus langzaam in je glas. De koffie kost echt geen drol, voor 34 eurocent genieten we al van een bakkie leut. Overal waar je komt krijg je gratis thee erbij geserveerd, ‘s ochtends en later in de middag is dat warme gele of groene thee. In de middag tijdens lunch krijg je diezelfde thee maar dan afgekoeld met ijsklontjes.

Het eten smaakt een stuk beter nu we weten hoe we het zelf ook een beetje lekker kunnen maken: een ding is zeker; het is allemaal super vers!
We eten kip, rund, varken, hert, vis. De sticky rice blijft gewoon niet te eten, dus het blijft bij fried en steamed rice! Net als de koffie betalen we voor het eten ook super weinig: voor 4 euro zitten wij beide helemaal vol. Vooraf hoorden we dat er ook hond wordt gegeten maar tot nu komen we dat niet tegen, we vragen het aan de gidsen en die zeggen dat er vooral in Hanoi (het noorden) hond wordt gegeten. Als ze een dier eten, eten ze echter wel alles van het dier! We komen op een plek waar ook gekko’s worden geroosterd, en Cinh verteld dat als je een gekko in de rijstwijn bewaard voor de 3 maanden de wijn echt super lekker is. Leuk verhaal maar wij hoeven het niet en blijven gewoon lekker bij ons eigen vertrouwde biertje.

Na een week komende de westerse behoeftes boven drijven en in Dalat (laatste avond) kunnen we de verleiding niet weerstaan. We gaan samen eten bij een fastfoodketen… cultuurbarbaren die we zijn! Later die avond zijn we gezellig aan het poolen met wat amerikanen, ook onze gidsen zijn van de partij want ze zijn altijd in voor wat gezelligheid.
Vandaag hebben ze ons naar het vliegveld gebracht en hebben we afscheid genomen, echt een super week hebben we met hun gehad! Tijdens de reis spelen we samen met hun elke dag mee met de plaatselijke loterij en de deal is gemaakt: als wij winnen krijgen hun een ticket naar Nederland en als hun winnen: dan willen ze dat wij gaan trouwen en betalen hun alles voor ons. Wij zien beide niet gebeuren ☺
Op dit moment zijn we weer in Ho Chi Minh City en voelen ons minder vreemd dan de allereerste avond, we drinken een biertje bij ons hotel met rooftopbar op de 8e verdieping, we hebben dus een mooi uitzicht over de stad en zijn dankbaar dat we dit hebben meegemaakt. We hebben het echte Vietnam gezien en zijn zelfs niet meer bang om de straat over te steken met chauffeurs die allemaal levensmoe lijken te zijn!

• 16 Juni 2014 - 19:11

Yvonne:

Weer een mooi verhaal skatties! Mooie fotoimpressie ook:-) geniet!